MIRT-verkenning bereikbaarheid Ameland

De vaarverbinding tussen Holwert en Ameland staat onder druk. De vaargeul wordt smaller en ondieper. Daarom moet er steeds vaker worden gebaggerd. Dat is duur en slecht voor de natuur. Als we niets doen, bestaat het risico dat Ameland moeilijker te bereiken wordt. Daarom start een onderzoek naar hoe we Ameland blijvend bereikbaar houden.

Startdocument en participatieplan

Hier vindt u het startdocument (pdf) voor de MIRT-verkenning bereikbaarheid Ameland

Hier vindt u het participatieplan (pdf).

Denk mee over de toekomstige bereikbaarheid

Van vrijdag 9 mei tot en met donderdag 19 juni 2025 kan iedereen oplossingen aandragen om de bereikbaarheid van Ameland in de toekomst te garanderen. Ook kan iedereen reageren op het participatieplan. 

Wilt u reageren? Dat kan:

Online via Platform Participatie

Mondeling: hiervoor kunt u tijdens kantooruren een afspraak maken via het telefoonnummer 070 - 456 96 07.

Per post: schrijf uw reactie naar:

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, directie Participatie

o.v.v. Bereikbaarheid Ameland

Postbus 20901 2500 EX Den Haag

Vergroot afbeelding Kaartje met de huidige veerroute naar Ameland en mogelijke alternatieven
De huidige route van de veerboot naar Ameland en mogelijke alternatieven.

Een frisse blik

We kijken met een frisse blik naar twee oplossingen die uit eerder onderzoek zijn gekomen:

1. Verbeteren van de bestaande veerverbinding.

2. De veerhaven verplaatsen naar Ferwert.

We kijken daarbij ook naar nieuwe inbreng en ideeën. Voorop staat de bereikbaarheid van Ameland, maar ook natuur, veiligheid, economie, leefbaarheid, gezondheid, financiën spelen een rol bij de (technische en juridische) maakbaarheid en de leefomgeving. De informatie die uit de verkenning komt, helpt om te beslissen wat het beste voorkeursalternatief is 

Veel is al bekend

In de afgelopen tien jaar zijn meerdere onderzoeken uitgevoerd naar oplossingen voor de bereikbaarheid van Ameland. Het laatste onderzoek, Vervolgonderzoek Bereikbaarheid Ameland 2030 (VBA 2030), is op 15 november 2023 naar de Tweede Kamer gestuurd. Door deze onderzoeken is veel informatie beschikbaar en in deze MIRT-verkenning maken we hier gebruik van.