De Oude Lijn is de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht en verbindt al sinds 1847 de steden Leiden, Den Haag, Delft, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht met elkaar. Een hele regio verbonden door dat eeuwenoude spoor. En deze regio, de Zuidelijke Randstad, groeit de komende jaren fors. Economisch, in bevolking en in gebouwen.
MIRT-verkenning
Er komen 170.000 woningen en 85.000 arbeidsplaatsen bij in de steden langs de Oude Lijn. Dat proberen we zo min mogelijk ten koste te laten gaan van het groen in de regio. Om de regio te kunnen laten groeien, moet ook de bereikbaarheid meegroeien.
Om de regio verder te ontwikkelen, zijn het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, ProRail en de gemeenten Leiden, Den Haag, Schiedam en Dordrecht een MIRT-verkenning gestart. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Het doel van zo’n verkenning is samen met de omgeving zoeken naar slimme, duurzame en klimaatbestendige oplossingen voor de knelpunten op een bepaald traject, in dit geval de Oude Lijn.
De verkenning bestaat uit 6 deelprojecten. De knooppunten Leiden Centraal, Den Haag Laan van NOI, Schiedam-Centrum en Dordrecht hebben allemaal hun eigen deelproject. Daarbinnen wordt gekeken hoe de ruimte in en om de stations kan meegroeien met de groei van de steden in de toekomst. ProRail heeft daarnaast een deelproject waarin extra sprinters en nieuwe stations centraal staan. Het zesde deelproject is een gezamenlijk project over de afstemming tussen de ruimtelijke ontwikkelingen en de mobiliteitsontwikkelingen.
Meer informatie vindt u op de website van Oude Lijn en OV-knopen.
Praktijkverhalen
ProRail: ’We moeten samen een puzzel leggen’
De komende vijftien jaar staan in het teken van moderniseren, verbeteren en bouwen op en in de steden langs de Oude Lijn tussen Leiden en Dordrecht. Dat betekent dat het openbaar vervoer, waaronder het spoor, moet meegroeien. Een lastige puzzel voor organisatie ProRail..
Lees verderDe knooppunten: ‘We schaken op tientallen borden tegelijkertijd’
De stations van Leiden, Den Haag Laan van NOI, Schiedam en Dordrecht moeten klaar worden gestoomd voor de toekomst. Maar elk van deze knooppunten van de MIRT-verkenning Oude Lijn heeft zijn eigen verhaal. De vier projectmanagers vertellen over gedeelde en verschillende uitdagingen.
Lees verderParticipatie: mensen betrekken bij de Oude Lijn
Het uitvoeren van een MIRT-verkenning heeft een aantal vereisten. Eén daarvan is dat mensen en belanghebbenden uit de omgeving de ruimte hebben om mee te kunnen denken over wat er in hun gebied gaat gebeuren. Participatie dus.
Lees verder
Nieuws
Participatiebijeenkomst en formele zienswijze op het milieuonderzoek City-Sprinter en Nieuwe Stations Oude Lijn
De komende jaren groeit de zuidelijke Randstad fors. In economie, mensen en nieuwe woningen. De spoorinfrastructuur tussen Den ...
Lees verderEerste keuzes voor MIRT-verkenning Oude Lijn gemaakt
In het Bestuurlijk Overleg van 12 december 2024 zijn er door de overheden gezamenlijk de eerste keuzes gemaakt om het spoor ...
Lees verderStart inwonersraadpleging over de toekomst van het spoor tussen Leiden en Dordrecht en de stationsgebieden
Vanaf vandaag kan iedereen die dat wil meedenken over de plannen voor de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht (ook wel de Oude ...
Lees verderBestuurders stellen vragen over de MIRT-verkenning Oude Lijn
Op 13 juli is een eerste informatiebijeenkomst voor bestuurders rond de Oude Lijn georganiseerd.
Lees verderInvestering bereikbaarheid en woningbouw
Rijk, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Zuid-Holland en de gemeenten Den Haag en Rotterdam hebben een akkoord gesloten ...
Lees verder