Vraag en antwoord over MIRT-gebied Oude Lijn
Het antwoord op een aantal vragen over de MIRT-verkenning Oude Lijn.
De komende decennia komen er 170.000 woningen en 85.000 arbeidsplaatsen bij in steden langs de Oude Lijn, de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht. Voor een goede ontsluiting is het nodig om meer sprinters te laten rijden, bestaande knooppunten rond de Oude Lijn aan te pakken en nieuwe stations toe te voegen. Eind 2022 hebben de bestuurders van rijk, provincie en gemeenten afgesproken om de MIRT-verkenning te starten.
Belangrijke stappen hierin zijn:
- Doorontwikkelen van het spoornetwerk van de Oude Lijn, zodat er meer treinen per uur kunnen rijden.
- Ontwikkeling van vier ov-knooppunten: Leiden, Den Haag Laan van NOI, Schiedam en Dordrecht. De opgave verschilt per knooppunt. Het doel van deze opgaven is hetzelfde: zorgen dat de knooppunten straks meer reizigers aankunnen, beter aansluiten op andere vormen van (openbaar) vervoer en goed aansluiten op de voorzieningen, woningen en werkengelegenheid die in de omgeving van het station gerealiseerd wordt.
- Het bouwen van vier nieuwe stations: Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam van Nelle, Dordrecht Leerpark-Gezondheidspark.
Het overkoepelde doel is het bedenken van een pakket van maatregelen aan het spoorsysteem die de groei van woon- en werklocaties in de zuidelijke Randstad mogelijk maken.
Algemeen antwoord
De MIRT-Verkenning Oude Lijn is onderdeel van het Programma MoVe, waarin het rijk, de provincie en gemeentes in de regio Den Haag – Rotterdam samenwerken aan op elkaar afgestemde mobiliteits- en verstedelijkingsontwikkelingen.
De Oude Lijn is een gezamenlijke verkenning van de ministeries van BZK en I&W en de bestuurlijke partners in het project. Dit zijn provincie Zuid-Holland, MRDH, de gemeentes Leiden, Den Haag, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht en ProRail en NS. De Verkenning bestaat uit 6 Deelprojecten. De knooppunten Leiden Centraal, Den Haag Laan van NOI, Schiedam-Centrum en Dordrecht hebben allemaal hun deelprojecten. Net als ProRail: over extra sprinters en nieuwe stations. In het zesde Deelproject kijken we naar de afstemming tussen de ruimtelijke ontwikkelingen en de mobiliteitsontwikkelingen.
Antwoord Leiden
In de MIRT verkenning Knooppunt Leiden verkennen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), gemeente Leiden, provincie Zuid-Holland, ProRail, NS Stations en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) de komende jaren maatregelen die er voor zorgen dat het knooppunt de verwachte groei aan kan en het stationsgebied een plek wordt waar wonen, werken, reizen en verblijven prettig is in een duurzame, groene, verkeersveilige en goed functionerende omgeving.
Antwoord Schiedam
De samenwerkende partners (MRDH, gemeente Schiedam, RET, NS en ProRail) werken sinds december 2022 samen aan een MIRT-verkenning van Knooppunt Schiedam Centrum. Het doel van de verkenning is om te komen tot alternatieven (en daarna een voorkeursalternatief) voor een compact, levendig en goed functionerend ov-knooppunt met een fijne verblijfskwaliteit en goede kwalitatieve voorzieningen. Dit zodat het station goed aansluit op de huidige en toekomstige ontwikkelingen ten aanzien van reizigersgroei en omliggende verstedelijking.
Antwoord Dordrecht
De gemeente Dordrecht werkt sinds december 2022 met partners samen aan de MIRT-verkenning van de knoop Dordrecht. De samenwerkende partners zijn het ministerie van I&W, ministerie van BZK, ProRail en NS.
Het doel van de verkenning is om te komen tot alternatieven voor een compacte, levendige en goed functionerend ov-knooppunt. Een ov-knooppunt met een fijne verblijfskwaliteit en goede kwalitatieve voorzieningen. Zodat het station goed aansluit op de huidige en toekomstige ontwikkelingen in de groei in het aantal reizigers en omliggende verstedelijking. Aan het eind van het proces wordt een voorkeursalternatief gekozen.
Antwoord Den Haag
In de knoop Laan van NOI werken MRDH, gemeente Den Haag, ProRail, NS, gemeente Leidschendam-Voorburg, HTM en RET samen met als doel om het station in samenhang met de omliggende gebiedsontwikkeling te ontwikkelen tot een volwaardig ov-knooppunt. Eind 2022 is het besluit genomen om de MIRT verkenning te starten.
Antwoord ProRail
Bij het deelproject City-Sprinter en Nieuwe Stations worden de volgende opgaven uitgewerkt:
- Samen met de betreffende gemeente vier nieuwe stations ontwikkelen ten behoeve van de nieuwe verstedelijkingslocaties (Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark).
- Een frequentieverhoging van de City-Sprinters op het traject Den Haag – Dordrecht.
- Onderzoeken van gefaseerd bouwen: doorgroeimogelijkheid is essentieel.
De hoofdonderzoeksvraag in de analysefase van de deelstudie City-Sprinter en Nieuwe Stations luidt: welke alternatieve bedieningsmodellen zijn kansrijk (voor de gehele Oude Lijn)? Na de startbeslissing in november 2022 is dit deelproject gestart.
Binnen de brede verkenning hebben alle deelprojecten een eigen opgave en planning. Specifieke informatie over het deelproject is te vinden op hun eigen informatiepagina's. Hieronder beschrijven we kort wat het deelproject inhoudt en waar je meer informatie vindt.
Antwoord Leiden
De MIRT-verkenning Knooppunt Leiden is onderdeel van de gebiedsontwikkeling van het stationsgebied. Informatie over knooppunt Leiden kan je vinden via de website van de gemeente Leiden.
Antwoord Schiedam
De MIRT-verkenning naar Knooppunt Schiedam is onderdeel van de gemeentelijke gebiedsontwikkeling SchieDistrict. Het gebied ten noorden en ten zuiden van het station Schiedam Centrum ontwikkelt de gemeente in samenhang met elkaar op het gebied van wonen, werken, verblijven en leven lang ontwikkelen. Informatie over de verschillende projecten is te vinden op de website van SchieDistrict. Op deze website staat ook alle actuele informatie over de stationsomgeving en de stand van zaken van de MIRT-verkenning.
Antwoord Dordrecht
De MIRT-verkenning Knoop Dordrecht is onderdeel van de gemeentelijke gebiedsontwikkeling Stadsas Dordt. Binnen de Stadsas Dordt bouwen we binnen 3 deelgebieden langs het spoor extra woningen en voorzieningen, creëren we ruimte voor banen, realiseren diverse mobiliteitsmaatregelen en ontstaat een duurzamere en gezondere stad. Daarbij kijken we nadrukkelijk naar duurzaamheids- en mobiliteitsoplossingen met als ambitie een klimaatneutraal Dordrecht in 2040.
Meer informatie over de Stadsas Dordt is te vinden op deze website van de gemeente Dordrecht.
Antwoord ProRail
Het studiegebied van deelproject 5: City-Sprinter en Nieuwe Stations beslaat de spoorlijn Leiden – Den Haag – Rotterdam – Dordrecht.
Meer informatie is te vinden op prorail.nl/oudelijn.
Antwoord Leiden
Meedenken kan via meedenksessie die wij in de verkenning regelmatig organiseren rondom de ontwerprondes. Deze sessie vinden afwisselen fysiek en online plaats. Meer informatie over hoe wij de omgeving betrekken kan je lezen in het participatieplan.
Antwoord ProRail
Voor dit deelproject hebben we een participatieplan opgesteld voor de analysefase. We hebben klankbordgroepen en themagroepen betrokken. Contact zoeken kan via prorail.nl/oudelijn.
Antwoord Schiedam
Wilt u deelnemen aan het participatieproces omtrent de verkenning naar Knooppunt Schiedam? Geef u dan op via participatie.schiedistrict@schiedam.nl. In juni 2023 start de gemeente Schiedam met een algemene informatiebijeenkomst. Daarna volgen aparte bijeenkomsten voor onder andere de verkenning naar vernieuwing van Knooppunt Schiedam. Meer nieuws hierover staat op de website van de gemeente Schiedam.
Antwoord Dordrecht
In 2020 heeft het architectenbureau Mecanoo de ontwikkelvisie Dordtse Spoorzone opgesteld. Hierin staan prachtige beelden die laten zien hoe Dordrecht er in de toekomst mogelijk uitziet. Stichting DE STAD organiseerde met de gemeente in 2021 vier zogenaamde StadsLabs. Hierin zijn betrokken Dordtenaren in gesprek gegaan over de ideeën van Mecanoo. En zijn bouwstenen verzameld voor de verdere uitwerking van de plannen.
Voor de MIRT-verkenning van de Knoop Dordrecht werkt de gemeente Dordrecht aan een participatieplan. Zodra de uitvoering van de participatie start, nodigt de gemeente belanghebbenden hiervoor uit. De informatie over de participatie is dan te vinden op het participatieplatform van de gemeente Dordrecht. Ook de participatie voor projecten in de deelgebieden komen uiteindelijk op dit platform.
Antwoord Den Haag
Op de projectwebsite van Laan van NOI kunt u informatie vinden over wanneer u kunt meedenken en meepraten over de ontwikkelingen rondom station Laan van NOI en het knooppunt zelf.
Antwoord Leiden
Heeft u vragen over deelproject Knooppunt Leiden? Neem contact op met omgevingsmanager Len Hazeleger. Hij is te bereiken via mailadres l.hazeleger@leiden.nl of telefonisch via 0651543734.
Antwoord ProRail
Contact zoeken kan via de projectpagina van ProRail.
Antwoord Dordrecht
Vragen over de Dordtse Spoorzone kunnen gesteld worden via stadsasdordt@dordrecht.nl.
Antwoord Den Haag
Heeft u vragen over het deelproject Knooppunt Den Haag Laan van NOI? Stuur dan een e-mail naar: contact@knooppuntlaanvannoi.nl.
Antwoord Schiedam
Voor meer informatie over het deelproject Knooppunt Schiedam kunt u contact opnemen via email met schiedistrict@schiedam.nl.
Antwoord Schiedam
De MIRT-verkenning biedt uitzicht op financiering en een door alle betrokken partijen gedragen plan voor verbetering van de verouderde ov-knoop Schiedam Centrum. De gemeente Schiedam heeft haar ambities op dit punt neergelegd in de gebiedsontwikkeling SchieDistrict (april 2020) en de Visie Stationsomgeving (november 2021). Zo wordt dit ov-knooppunt gereed gemaakt voor de reizigersgroei in de komende decennia en kan het qua ruimtelijke kwaliteit en functionaliteit in de pas blijven lopen met de aangrenzende ontwikkelingen in SchieDistrict (wonen, werken, een leven lang ontwikkelen) en met andere (mobiliteits-)opgaven in Schiedam.
Antwoord Dordrecht
De MIRT-verkenning biedt uitzicht op financiering en door alle betrokken partijen gedragen plan voor verbetering van de ov-knoop Dordrecht. Hierbij wordt ingezet op de verbetering van Station Dordrecht en een nieuw station (Station Leerpark-Gezondheidspark). Daarnaast kijken we naar een betere verbindingen tussen wijken die nu door het spoor van elkaar gescheiden worden. De ambities op dit punt heeft de gemeente Dordrecht vastgelegd in de ontwikkelvisie Dordtse Spoorzone van het architectenbureau Mecanoo. Zo maken we dit ov-knooppunt Dordrecht gereed voor de groei in reizigersaantallen de komende decennia. En sluit het qua ruimtelijke kwaliteit en functionaliteit aan bij de ontwikkelingen in de Stadsas Dordt (beter leven, leren en werken voor alle generaties) en andere opgaven binnen Dordrecht.
Antwoord Den Haag
De gemeente Den Haag wil station Laan van NOI ontwikkelen tot een volwaardig ov- en mobiliteitsknooppunt. Hier komen het openbaar vervoer, fiets en deelmobiliteit samen, met veel betere overstap- en transfervoorzieningen. Ook moeten er betere voorzieningen komen voor de reizigers zoals een extra kiosk, het opknappen van de openbare ruimte en meer fietsenstallingen. Station Laan van NOI zal dan voor zowel een groot deel van Den Haag als voor Leidschendam-Voorburg en de kust als een volwaardige toegangspoort fungeren. De MIRT verkenning geeft uitzicht op medefinanciering van deze ingrepen vanuit het Rijk. Om ervoor te zorgen dat de juiste keuzes worden gemaakt is eerst uitgebreid onderzoek nodig en dat heet een MIRT-verkenning.
Antwoord Leiden
Knooppunt Leiden Centraal loopt, vanwege de forse groei van het aantal reizigers, al binnen afzienbare tijd aan tegen de grenzen van een goed functionerend knooppunt. De druk op de vierkante meters in het stationsgebied neemt toe vanwege de bouw van ruim 1.000 woningen en 90.000 m2 kantoren in het gebied en daarbovenop ruim 7.000 woningen in een straal van 2 km om het knooppunt heen. Ook de ruimtelijke kwaliteit, verblijfkwaliteit en de verkeersveiligheid staan in de huidige situatie flink onder druk. Fundamentele ingrepen zijn nodig om Knooppunt Leiden Centraal en het hele stationsgebied, in samenhang met de gebiedsontwikkeling, toekomstbestendig te maken. Dat betekent dat het de verwachte groei aan kan en het stationsgebied een plek wordt waar wonen, werken, reizen en verblijven prettig is in een duurzame, groene, verkeersveilige en goed functionerende omgeving.
De werkzaamheden in de verkenning bestaan vooral uit onderzoeken naar kansrijke oplossingsrichtingen. Waarna een besluit volgt over een voorkeursalternatief. Deze onderzoeken zullen voor niemand overlast veroorzaken.
De verkenning bestaat uit vier stappen: start, analyse, beoordeling en besluitvorming.
- Tijdens de startfase is de startbeslissing uitgewerkt tot een projectplan. Dit projectplan beschrijft de aanpak van de MIRT-verkenning.
- In de analysefase worden de kansrijke oplossingen uitgewerkt. Binnen deze oplossingen vindt ook onderzoek plaats naar mogelijke varianten. Betrokkenen uit de omgeving kunnen hierin meedenken. De oplossingen en varianten worden voorzien van een beoordeling op hoofdlijnen. Resultaat van deze fase is een uitwerking van de kansrijke oplossingen met een keuze binnen de mogelijke varianten. Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen (NKO) legt de verzamelde informatie vast.
- Het in beeld brengen van de effecten van de kansrijke oplossingen gebeurt in de beoordelingsfase van de MIRT-verkenning. De uitwerking vindt plaats in een verkeersrapport, een Milieueffectrapport (MER) en een kosten-batenanalyse. Doel van deze fase is het leveren van objectieve beslisinformatie. Hiermee kunnen de bestuurlijke partijen een afweging maken voor de keuze van de meest wenselijke oplossing.
- In de besluitvormingsfase komt alle informatie uit de MIRT-verkenning samen in de Structuurvisie. Eindpunt van de Verkenning is het vastleggen van de voorkeuren voor alle Deelprojecten door de gezamenlijke bestuurders.