Eerste keuzes voor MIRT-verkenning Oude Lijn gemaakt
In het Bestuurlijk Overleg van 12 december 2024 zijn er door de overheden gezamenlijk de eerste keuzes gemaakt om het spoor tussen Leiden en Dordrecht - de Oude Lijn - gereed te maken voor meer reizigers.
De kansrijke oplossingsrichtingen op een rij
Per deelproject is gekeken welke maatregelen verder onderzocht worden. Die overgebleven kansrijke oplossingsrichtingen per deelproject, staan in het onderstaande lijstje.
City Sprinter & Nieuwe Stations:
We onderzoeken of er 2 extra sprinters per uur tussen Den Haag en Dordrecht kunnen gaan rijden en of er 4 nieuwe stations gebouwd gaan worden: Rijkswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark. De oplossing die we niet verder onderzoeken, is die om 12 sprinters per uur te laten rijden. Dat is te duur en voorlopig nog niet nodig.
Knooppunt Leiden Centraal:
We verwachten een forse groei in reizigers. Om die reden kijken we of er een nieuwe stationshal en extra perronopgangen een oplossing zijn. Ook kijken we of er duizenden extra ondergrondse fietsparkeerplaatsen moeten komen en of het busstation moet worden verplaatst. op die manier kunnen we onder andere fietsers en voetgangers meer ruimte geven en kruist het verkeer elkaar minder.
Knooppunt Den Haag Laan van NOI:
We kijken of de ingang van het station verplaatst moet worden, maar de meest kansrijke oplossing is waarschijnlijk om het station en de reizigerstunnel op de huidige plek te behouden. Op die manier blijft het station overzichtelijk en is het klaar voor een groter aantal reizigers.
Knooppunt Schiedam Centrum:
Voor het station Schiedam Centrum onderzoeken we nog 2 opties: in de compacte optie kijken we of een nieuwe reizigerstunnel verbonden kan worden met de al bestaande tunnel. Daardoor krijgen reizigers meer ruimte en hoeven ze geen trappen of hellingen op en af te lopen. Ook komt het busstation centraal te liggen en wordt de fietsenstalling groter gemaakt. In de optie ‘vrijstaand’ komt het station aan de zuidkant te liggen, los van het Terras aan de Schie. Er komt een nieuwe reizigerstunnel die zorgt voor een ruime doorgang, zonder trappen of hellingen. Het busstation komt meer naar het westen te liggen en de Horvathweg wordt anders ingericht.
Knooppunt Dordrecht:
We kijken of het mogelijk is om een nieuwe (bovengrondse) reizigerspassage te bouwen en hoe de verbinding tussen de wijken rondom het station verbeterd kan worden. Ook kijken we of we de smalle perrons kunnen aanpakken, net als het bestaande stationsgebouw en de entree aan de parkzijde.
Nieuwe woningen en banen als aanleiding
De investeringen in de Oude Lijn zijn nauw verbonden met de bouw van 170.000 nieuwe woningen en het creëren van 85.000 extra banen in de regio. Dit is belangrijk voor de economische groei en voor mensen die een woning, werk of een prettige leefomgeving zoeken. Om te voorkomen dat de wegen te druk worden en om een milieuvriendelijk alternatief voor de auto te bieden, is het nodig om het openbaar vervoer op en langs de Oude Lijn te verbeteren en uit te breiden.
Inrichting van het proces
In 2022 startte de MIRT-verkenning Oude Lijn met de ondertekening van de Startbeslissing. De verkenning is opgedeeld in verschillende deelprojecten. In elk deelproject werken specialisten als stedenbouwkundigen, ingenieurs en verkeersdeskundigen samen aan oplossingen. Ze kijken bijvoorbeeld naar of en hoe treinen vaker kunnen rijden, hoe stations meer reizigers aankunnen en wat dat betekent voor de omgeving. Ook bewoners spelen een belangrijke rol. Zij konden zowel online als tijdens verschillende bijeenkomsten ideeën aandragen en hun mening geven. Dankzij deze input hebben de bestuurders zorgvuldig kunnen bepalen welke maatregelen veelbelovend zijn en welke niet.
Hoe gaat het verder?
Dekansrijke maatregelen worden in de volgende fase verder onderzocht en beoordeeld. Eind 2025 maken de bestuurders een definitieve keuze over welke maatregelen ze willen doorvoeren. Er is 1,5 miljard euro beschikbaar voor het project, zowel van het Rijk als van de regiopartijen. Dit is waarschijnlijk niet genoeg om alles in 1 keer te doen. Daarom wordt in de komende fase ook gekeken of de maatregelen in stappen uitgevoerd kunnen worden.
Lees verder
Wil je meer informatie over de kansrijke oplossingen per deelproject? Kijk op de sites van de deelprojecten hieronder.
Knooppunt Leiden:
Knooppunt Leiden Centraal – Gemeente Leiden
Knooppunt Den Haag Laan van NOI:
Knooppunt Schiedam:
Ontwikkeling van de regio en vernieuwing van station Schiedam Centrum | SchieDistrict
Knooppunt Dordrecht:
Knooppunt Dordrecht en station Dordrecht Leerpark - Dordrecht
Sprinter / Nieuwe Stations: