Utrecht CS compleet vernieuwd

Na zes jaar bouwen is het vernieuwde Utrecht CS gereed. Een megaproject, de deltawerken van het spoor.

Utrecht CS heeft een vernieuwd stationsgebouw, busstation en de grootste fietsenstalling ter wereld (22.500 plaatsen). Dat was op zich al een hele klus. Maar ook rondom het station, op de sporen en andere kleinere stations is en wordt nog keihard gewerkt aan een betere bereikbaarheid en een aantrekkelijk woon- en werkgebied. Staatssecretaris Dijksma verrichtte de officiële opening.

'Ontknoping'

In Utrecht zijn de sporen uitgebreid en recht gelegd. Met deze ‘ontknoping’ wordt de capaciteit, doorstroming en betrouwbaarheid verbeterd. Door het spoor slim aan te leggen, kon tweederde van het aantal wissels in en rond Utrecht worden geschrapt. Hierdoor is er veel minder kans op een wisselstoring.

Op de trajecten Utrecht-Amsterdam en Utrecht-Houten is het aantal sporen verdubbeld. In Utrecht zijn nieuwe stations gebouwd zoals Utrecht Leidsche Rijn, Utrecht Terwijde, Utrecht Zuilen en Utrecht Vaartsche Rijn. De stations Vleuten en Lunetten werden verbouwd.

100 miljoen reizigers per jaar

Met het vernieuwde station en het aanpassen van sporen en stations wordt ingespeeld op de groeiende stroom OV reizigers. Het nieuwe station is berekend op 100 miljoen reizigers. Utrecht CS kan nu per dag 360.000 reizigers verwerken. 
Behalve het station kreeg ook de omgeving van Utrecht Centraal een facelift. Een mooi muziekpaleis, een prachtig Jaarbeursplein, en een nieuw stadskantoor.

En ze zijn nog niet klaar in Utrecht. Tussen Utrecht en Leidsche Rijn wordt het spoor verdubbeld, inclusief een nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Aan de andere kant van Utrecht wordt Driebergen-Zeist verbouwd - en meer naar het oosten Ede-Wageningen. De totale facelift – van station en omgeving en meer – moet in 2019 gereed zijn. 

Trots

Tijdens de opening werd er terecht veel aandacht gegeven aan de vele vakmensen die aan dit project hebben gewerkt en nog steeds werken. ‘Deze ‘Deltawerken van het spoor’ waren een logistiek en technisch huzarenstukje!’, aldus de staatssecretaris. ‘Maar vandaag ben ik het meest trots op de vele mensen die aan dit megaproject hebben gewerkt, van de lassers op het spoor tot de vakmensen die perronoverkappingen bouwden en de schoonmakers die ervoor zorgen dat alles er steeds picobello uitzag.’

Vergroot afbeelding
Beeld: ©Ministerie IenM

Nieuw station Utrecht CS