Participatiebijeenkomst en formele zienswijze op het milieuonderzoek City-Sprinter en Nieuwe Stations Oude Lijn

De komende jaren groeit de zuidelijke Randstad fors. In economie, mensen en nieuwe woningen. De spoorinfrastructuur tussen Den Haag Centraal en Dordrecht is zonder aanpassingen onvoldoende geschikt voor deze groei. ProRail onderzoekt daarom de aanleg van vier nieuwe stations: Schiedam Kethel, RijswijkBuiten, Rotterdam van Nelle en Dordrecht Leerpark.

Ook onderzoekt ProRail de aanleg van twee extra sporen tussen Schiedam Centrum en Delft Campus. Die extra sporen zijn nodig om op het drukke spoornetwerk treinen te kunnen laten stoppen bij station Schiedam Kethel en Rotterdam Van Nelle. Inwoners en reizigers kunnen zo gemakkelijker gebruik maken van duurzaam treinvervoer in plaats van in de auto stappen. Project ‘City-Sprinter en Nieuwe Stations’ is één van de zes deelprojecten onder de MIRT-verkenning Oude Lijn en bevindt zich momenteel in de beoordelingsfase.

Dit werk doen we niet alleen. In de vorige fase, de analytische fase, van de MIRT-verkenning heeft ProRail samen met bewoners, bedrijven, gemeenten en belangenverenigingen alle mogelijke oplossingen voor nieuwe stations en het laten rijden van meer treinen in beeld gebracht. In de Notitie Kansrijke Oplossingen (NKO) staat onder meer wat is afgevallen en waarom we doorgaan met de overgebleven kansrijke oplossingen. In december 2024 is de NKO vastgesteld door de opdrachtgevers (bestuurders). Daarmee is de analytische fase afgesloten.

Momenteel zitten we in de beoordelingsfase. In deze fase onderzoeken we de kansrijke oplossingen die uit de analytische fase zijn gekomen nog dieper. We doen verder technisch onderzoek en we brengen de milieueffecten in kaart. We beoordelen op welke locatie een nieuw station het beste kan komen.

Online participatiebijeenkomsten op 20 en 22 mei 2025

Ook in deze fase nodigen we jou graag uit om met ons mee te denken. Kom naar de online participatiebijeenkomst:

  • Datum: dinsdag 20 en donderdag 22 mei 2025 (hetzelfde programma, dus jij kunt bepalen welke datum jou het beste uitkomt)
  • Tijd: 19:00 uur start, 21:00 uur einde
  • Locatie: online (Teams)
  • Aanmelden via de website van Prorail

We blikken kort terug op de analytische fase: wat is er afgevallen of voorlopig nog niet nodig? Ook kijken we vooruit: wat gaan we de komende maanden doen en wanneer worden er weer keuzes gemaakt? Verder geven we een toelichting op het milieuonderzoek voor de planologische procedure. Je krijgt alle ruimte om jouw vragen te stellen en adviezen mee te geven.

Formele zienswijze indienen

Voor de opening van de nieuwe stations en de twee extra sporen moeten we onderzoeken en aantonen wat de effecten hiervan op het milieu zijn. Hiervoor moeten we een Milieu Effect Rapportage (MER) opstellen. Zo zorgen we dat het milieubelang goed wordt meegewogen in de besluitvorming. Een Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) vormt de eerste stap voor het maken van een milieueffectrapport. Op 20 en 22 mei vertellen wij jou hier meer over.

Op deze NRD kan jij reageren, dit heet "een zienswijze indienen". Je kan daarin bijvoorbeeld aangeven als je denkt dat we iets vergeten zijn te onderzoeken of dat we iets anders over het hoofd hebben gezien. Van 7 mei tot en met 17 juni 2025 kan jij jouw zienswijze over de ontwerp NRD indienen via de website Platformparticipatie.