Ga direct naar inhoud
Logo Rijksoverheid - Naar de homepage van www.mirtoverzicht.nl
Rijksoverheid
  1. MIRT Overzicht
  2. Lopende MIRT-projecten
  3. MIRT N35 Wijthmen-Nijverdal

Vraag en antwoord

De huidige ontwerpen zijn een uitwerking van de viltstiftschetsen (onderdeel van de Notitie Reikwijdte en Detailniveau). Deze zijn uitgewerkt in een aantal stappen tot een ontwerp met een ruimtebeslag (breedte en hoogte) en globale ligging van de weg. Deze ontwerpen worden gebruikt om de effecten te beoordelen van de alternatieven.

De MIRT-verkenning bevindt zich op dit moment in de beoordelingsfase.  

In deze fase worden de kansrijke alternatieven verder uitgewerkt tot een ontwerp. Dit ontwerp beoordelen we op effecten en haalbaarheid. Doel is om voldoende informatie op te leveren op basis waarvan, in de volgende fase, een voorkeursbeslissing genomen kan worden. 

De notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) beschrijft: 

  • Het ‘waarom' van het project; 
  • De kansrijke alternatieven en varianten; 
  • Hoe de kansrijke alternatieven worden beoordeeld en afgewogen om te komen tot een advies voor een voorkeursalternatief. 

Bent u benieuwd naar wat er allemaal in een NRD kan staan, bekijk dan de NRD van de N35.

De NRD ligt van 6 maart tot en met 16 april 2024 ter inzage. Iedereen kan hierop een zienswijze indienen. 

Dat is op dit moment nog niet bekend. Na de verkenning en vaststelling van het voorkeursalternatief (2025) vindt verdere uitwerking plaats in de planning- en studiefase. Of de verdere uitwerking gelijk aansluitend aan de verkenning plaatsvindt is afhankelijk van of er een voorkeursalternatief afgesproken kan worden binnen het beschikbare budget, de oplossingen voor stikstof en voldoende beschikbare mensen om de planning- en studiefase uit te voeren. De planning- en studiefase heeft een gemiddelde doorlooptijd van drie jaar. Daarna start de voorbereiding van de aanlegfase. Die fase duurt gemiddeld twee jaar.

  • De rijksweg N35 is de rechtstreekse verbinding tussen Zwolle en de regio Twente en Duitsland. Op deze route zijn verschillende projecten in voorbereiding of in uitvoering die bijdragen aan de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid op en rondom de N35.  
  • Voor de korte termijn (drie jaar) zijn er diverse maatregelen in voorbereiding om de verkeersveiligheid te verbeteren op de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal. U leest hier meer over op n35wijthmennijverdal.nl.  
  • Voor de langere termijn (vijf tot tien jaar) onderzoeken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Overijssel welke maatregelen voor verbetering kunnen zorgen op het traject tussen Wijthmen en Nijverdal (MIRT-verkenning N35 Wijthmen-Nijverdal). 
  • Ter hoogte van knooppunt Raalte onderzoekt de provincie Overijssel met haar partners welke aanpassingen nodig zijn om op deze locatie de verkeersveiligheid en doorstroming op de N35 te verbeteren.  
  • Voor een betere doorstroming op de N35 Nijverdal-Wierden zijn er plannen om de weg aan te passen naar een autoweg met gescheiden rijbanen en 2*2 rijstroken, met een maximumsnelheid van 100 km/uur. 

Op de kaart ’Projecten op N35’ vindt u een overzicht van de projecten. 

Een stroomweg is een autoweg met een maximumsnelheid van 100 km/u. Een stroomweg heeft twee gescheiden rijbanen met elk één (2x1) of twee (2x2) rijstroken, ongelijkvloerse aansluitingen op lokale wegen en ongelijkvloerse kruisingen met lokale wegen. Er is een beperkt aantal aansluitingen en mogelijkheden tot oversteken. Het lokale verkeer rijdt dan vaak via parallelle routes of parallelwegen.  In de verkenning onderzoeken we de mogelijkheid voor een 2x1 stroomweg, die op termijn uitgebouwd kan worden naar een 2x2 stroomweg. 

Een ongelijkvloerse kruising betekent dat je wel over of onder de weg door kunt, maar dat je de weg zelf niet op kunt. Denk bijvoorbeeld aan een viaduct over of tunnel onder de N35 door. 

Een ongelijkvloerse aansluiting betekent dat het op dat punt mogelijk is om van een lokale weg de N35 op of af te kunnen rijden via op- en afritten.  

Dat gaat blijken in de verkenning, als er detailontwerpen gemaakt worden met een bijbehorende kostenraming. Die ramingen hebben altijd een bandbreedte: aan het eind van de verkenning is die bandbreedte minimaal + of – 25 %.

De regionale ambitie, bekend onder de Marsroute N35, is om de N35 tussen Zwolle en Enschede in fases uit te voeren in een stroomweg met 2x2 rijstroken geschikt voor 100 km/u. Het Rijk heeft een ander beeld bij het gewenste eindresultaat voor de N35. Het Rijk moet keuzes maken in het beschikbaar stellen van financiële middelen. Met de huidig beschikbaar gestelde middelen is het nog niet mogelijk om een stroomweg met 2x 2 rijstroken te realiseren.

Op basis van de verkenning moet blijken welke maatregelen nodig zijn voor veiligheid en doorstroming. Ook waar het gaat over plekken waar verkeerslichten staan.

In de verkenningsfase doen we hier onderzoek naar. Bij het vaststellen van het voorkeursalternatief wordt definitief bekend waar wel of geen parallelwegen komen.

De ligging van de rondweg is onderdeel van de verkenning. We hebben in de vorige fase verschillende mogelijkheden bekeken, zoals een ligging van een rondweg ten noorden of ten zuiden van het spoor. De oplossing die we voor nu voor ogen hebben gaat uit van een ligging ten zuiden van het spoor.

De N35 gaat het spoor ongelijkvloers kruisen. Ongelijkvloers betekent eroverheen of eronderdoor. In de verkenning wordt onderzocht wat de optimale ligging is, rekening houdend met alle aspecten zoals verkeersveiligheid, ruimtelijke inpassing en kosten.

Nut en noodzaak van het meenemen van een parallelweg op dat gedeelte is een onderzoeksvraag bij de uitwerking, dat is nu nog niet bekend. Dat kan bijvoorbeeld afhangen van de plek van een ongelijkvloerse aansluiting of kruising.

Het Meerjarenprogramma Geluidsanering onderzoekt of langs de rijkswegen wordt voldaan aan de wet geluidhinder. Daar waar dat niet het geval is, worden bronmaatregelen en/of afschermende maatregelen voorgesteld die ertoe leiden dat de geluidproductieplafonds op de referentiepunten langs de N35 worden verlaagd.

De N35 valt onder het saneringsplan Oost Nederland Fase 2.

In de PlanMER wordt ook gekeken naar de geluidseffecten die horen bij de uiteindelijke keuze van de maatregelen. Deze moet voldoen aan wettelijke verplichtingen op basis van de Wet geluidhinder. Op basis daarvan zullen maatregelen worden getroffen.

Service

  • Documenten
  • Contact
  • Sitemap
  • Colofon

Over deze site

  • Afkortingenlijst
  • Copyright
  • Privacy
  • Cookies
  • Toegankelijkheid
  • Kwetsbaarheid melden