Nu de zomervakantie alweer even achter ons ligt, is het tijd voor een update over de ontwikkelingen van de afgelopen maanden. We nemen u hieronder kort mee in het proces en werpen alvast een blik op wat komen gaat.
Terugblik en stand van zaken
Nadat de Tweede Kamer in 2024 heeft verzocht om snel met een oplossing te komen voor de situatie in Mariënheem, is de MIRT-verkenning vervolgd. Daarop zijn de verschillende alternatieven verder uitgewerkt en beoordeeld op omgevingseffecten in een PlanMER.
In de afgelopen maanden zijn de planproducten, waaronder de PlanMER, getoetst op kwaliteit. Zo weten we zeker dat de documenten die nodig zijn voor de besluitvorming goed zijn. Het eindoordeel van de toets verwachten we in de komende weken.
Parallel hieraan aan bereiden we de besluitvorming voor het Voorkeursalternatief, het alternatief waarin de leefbaarheid, verkeersveiligheid en doorstroming het beste worden aangepakt, verder voor. Daarin wordt ook de Meedenk- en Klankbordgroep betrokken. Verderop in deze nieuwsbrief gaan we dieper in op het vervolgproces.
Wat is ook alweer PlanMER?
Een PlanMER (milieueffectrapport) is een rapport over de milieueffecten van de verschillende alternatieven. Het gaat daarbij onder andere over geluid, luchtkwaliteit, waterhuishouding en natuur.
In het PlanMER zijn vier alternatieven om de knelpunten op de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal aan te pakken onderzocht. Deze alternatieven variëren van kosteneffectieve oplossingen binnen de huidige weginrichting (alternatief 1) tot een opwaardering van de N35 naar een regionale stroomweg met twee rijstroken (alternatief 2).
Onderdelen PlanMER
De vier alternatieven zijn:
• Alternatief 1: optimalisatie van de huidige N35 met verbeteringen binnen het bestaande wegprofiel. De kruispunten krijgen verkeerslichten met twee opstelstroken in de doorgaande rijrichting.
• Alternatief 2: opwaardering van de N35 naar een regionale stroomweg (twee rijstroken, gescheiden door een vangrail) met een maximumsnelheid van 100 km/uur. De weg krijgt ongelijkvloerse aansluitingen bij kruispunten. Dat zorgt voor een duurzame en toekomstbestendige oplossing. Alleen het oostelijk deel van de N35 tussen de Wittebroeksweg (Haarle) en Nijverdal blijft een gebiedsontsluitingsweg (80 km/uur).
De kosten voor Alternatief 2 overstijgen het beschikbare projectbudget. Daarom is ervoor gekozen om dit alternatief ook in twee faseringsalternatieven te onderzoeken en beoordelen:
• Alternatief 2A: het traject tussen Wijthmen en Raalte wordt opgewaardeerd naar een regionale stroomweg (twee rijstroken, 100 km/uur). Het traject Raalte-Nijverdal blijft een gebiedsontsluitingsweg (80 km/uur en in Mariënheem 50 km/uur).
• Alternatief 2B: het traject tussen Raalte en Nijverdal wordt opgewaardeerd naar een regionale stroomweg (twee rijstroken, 100 km/uur) met rondweg om Mariënheem. Het oostelijk deel van de N35 tussen de Wittebroeksweg (Haarle) en Nijverdal blijft een gebiedsontsluitingsweg (80 km/uur).
Vervolgfase
De ontwerp-Voorkeursbeslissing wordt naar verwachting in het voorjaar van 2026 vastgesteld. Gedurende een periode van zes weken ligt deze met onderbouwingen ter inzage. We organiseren dan opnieuw inloopbijeenkomsten. U kunt zowel schriftelijk als tijdens één van de inloopbijeenkomsten reageren. Vervolgens wordt de definitieve Voorkeursbeslissing genomen en wordt de verkenningsfase afgerond. In de planning- en studiefase wordt het gekozen alternatief verder uitgewerkt en planologisch ingepast.
Beeld: © Projectteam N35 / MIRT-verkenning N35 Wijthmen- Nijverdal
Stappen MIRT verkenning