Het programma 'Vervanging & Renovatie - Hoofdwegen' houdt de veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdwegennet in stand door het vervangen van kunstwerken, zoals bruggen.

Projectkenmerken

  • Gebied: Nationaal
  • Onderwerp: Hoofdwegen
  • Ministerie: IenW
  • Fase: Realisatie

Opgave

De veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdwegennet moeten in stand worden gehouden. In eerste instantie gebeurt dat door het uitvoeren van regulier onderhoud. De kunstwerken in het hoofdwegennet, zoals bruggen, hebben echter een beperkte levensduur en dienen aan het eind hiervan te worden vervangen of gerenoveerd. Door grootschalige aanleg, met name vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw, en het intensievere gebruik is er komende jaren sprake van een flinke vervangings- en renovatie-opgave.

Oplossing

Om de veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdwegennet in stand te houden, is het programma Vervanging & Renovatie ingericht. Voor alle kunstwerken die onderdeel zijn van het hoofdwegennet wordt de opgave in kaart gebracht. Allereerst wordt op basis van het ontwerp ingeschat wanneer vervanging of renovatie aan de orde zal zijn.

Daarnaast worden de objecten onderworpen aan inspecties en berekeningen. Dit leidt tot het inzicht in, en een prognose van, waar op een termijn van vijf tot vijftien jaar vervanging of renovatie nodig is. Zo worden, steeds vooruitkijkend, kunstwerken geïdentificeerd waarvoor een planfase wordt gestart. In de planfase wordt de uiteindelijke opgave vastgesteld en daarna volgt een definitief besluit over de aanpak van het betreffende kunstwerk.

Bijdrage oplossing aan beleidsdoelstelling

Door het vervangen of renoveren van kunstwerken worden de beschikbaarheid en veiligheid op lange termijn geborgd.

Planning

Het betreft een doorlopend programma. Planningen voor de projecten die onderdeel zijn van het programma zijn in de tabel in dit blad opgenomen.

Uitvoering

Rijkswaterstaat voert de projecten uit (zie Programmatabel).

Financiën

Voor de totale vervangings- en renovatieopgave van het hoofdwegennet is in de periode 2012 tot en met 2030 een bedrag beschikbaar van € 3.172 mln. Hiervan is tot en met 2016 € 659 mln gerealiseerd. Op artikel IF 12.02.04 is nog € 2.513 mln beschikbaar.

Met de jaarlijkse verlenging van het Infrastructuurfonds is voor 2031 € 445 mln extra budget voor Vervanging en Renovatie gereserveerd voor wegen en vaarwegen. Voorlopig is dit onverdeeld op artikel 18 gereserveerd, totdat de budgetbehoefte van de netwerken nader is uitgewerkt.

Ontwikkeling planning en budget Gegevens over zeven jaar, tenzij er een MIRT fasewisseling heeft plaatsgevonden.
JaarBudget in mln.
MIRT 20163.009
MIRT 20173.834
MIRT 20183.144
MIRT 20193.172
Bron: MIRT Brontabel als csv (90 bytes)
Verschil in budget
Bedrag in mln.
verschil163
waarvan uitgekeerde prijsbijstelling (IBOI)77
Brontabel als csv (79 bytes)
Gerealiseerd budget De realisatiegegevens t/m 31-12-2017 zijn bekend. Het opgenomen percentage in de tabel geeft weer welk deel van het budget op peildatum 31-12-2017 was gerealiseerd.
JaarBudget in mln. gerealiseerdPercentage gerealiseerd
201235
2013123
2014254
2015483
201660719%
201765921%
Bron: MIRT Brontabel als csv (129 bytes)
Projecthistorie X verwijst naar de editie van het MIRT overzicht waarin de wijziging of aanvulling voor het eerst is opgenomen.
2013201420152016201720182019
AlgemeenXX
MIRT-fase
Opgave
Oplossing
Planning
FinanciënXXX
Politiek, bestuurlijk
Bron: MIRT Brontabel als csv (178 bytes)

Toelichting op de wijzigingen

2014: Het programma is opgenomen in het MIRT.

2015: Aan het programma is een tranche 2 toegevoegd.

2016: Voor de periode tot en met 2028 is, uit een eerdere reservering van € 3,1 mld (Artikel IF 18), € 2,6 mld aan het budget toegevoegd op basis van de verwachte vervanging en renovatieopgave.

2017: Ten opzichte van het vorige MIRT is de weergave in overeenstemming gebracht met andere MIRT-projectbladen en de wensen van de Kamer over programmaverantwoording. Hiervoor zijn de uitgaven in het verleden in het budget verwerkt (vanaf 2012), waarmee het totaalbudget € 254 mln hoger is. Daarnaast zijn de volgende financiële wijzigingen te melden: extrapolatie 2029 en 2030 (€ 573 mln), indexering 2016 (€ 6 mln), bijdrage van de provincie Noord-Brabant voor het project Drongelens Kanaal (€ 4 mln) en overheveling naar het Deltafonds voor het project Afsluitdijk (€ 12 mln).

2018: Het beschikbare programmabudget is verlaagd als gevolg van budgetoverheveling van € 334 mln naar het programma Vervanging en Renovatie hoofdvaarwegennet – met als doel om het budget in beide programma’s beter af te stemmen op de behoefte – en van € 389 mln naar het project A27 Houten-Hooipolder ten behoeve van de opgave voor vervanging en renovatie binnen dat project. Daarnaast is indexering 2017 toegekend (€ 33 mln).

Programmatabel
OmschrijvingMaatregelTaakstellend BudgetGerealiseerd budget t/m 2016Openstelling
Renovatie stalen bruggen*Wantijbrug, instandhouding Suurhoffbrug, Brienenoordbrug4913872016-2020
Afgeronde projecten1716Gereed
A59 Drongelens KanaalVervangen brug/viaduct over het Drongelens Kanaal25172017
VelsertunnelRenovatie tunnel1141022017
VIT2Aanpak tunneltechnische installaties73332018
A27 Stichtse brug AlmereVervangen wegdek en milieumaatregelen59452016 **)
Renovatie N3Vervangen wegdek6102020
Renovatie A6Vervangen wegdek1402020
OverigOnderzoek en projecten < € 10 mln3882016-2020
PlanfaseViaduct Hoog Burel110n.t.b.
Kunstwerk Hattemerbroek
Kooijbrug
Balgzandbrug
1e Heinenoordtunnel
Brug over de Noord
Roertunnel
Geluidsscherm A58/A17
Ontwikkeling tunnels
Reservering (gebonden)22430
Totalen3144607
Waarvan verplicht29%

* Nog uit te voeren bruggen, reeds 10 bruggen zijn gerenoveerd waarvan een deel voor 2012.
**) Openstelling is gerealiseerd, maar project is nog niet afgerond vanwege eventueel te nemen milieumaatregelen.

Bron: MIRT Brontabel als csv (930 bytes)

Hoort bij