Het programma 'Vervanging & Renovatie - Hoofdwegen' houdt de veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdwegennet in stand door het vervangen van kunstwerken, zoals bruggen.
Projectkenmerken
- Gebied: Nationaal
- Onderwerp: Hoofdwegen
- Ministerie: IenW
- Fase: Realisatie
Opgave
De veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdwegennet moeten in stand worden gehouden. In eerste instantie gebeurt dat door het uitvoeren van regulier onderhoud. De kunstwerken in het hoofdwegennet, zoals bruggen, hebben echter een beperkte levensduur en dienen aan het eind hiervan te worden vervangen of gerenoveerd. Door grootschalige aanleg, met name vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw, en het intensievere gebruik is er komende jaren sprake van een flinke vervangings- en renovatie-opgave.
Oplossing
Om de veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdwegennet in stand te houden, is het programma Vervanging & Renovatie ingericht. Voor alle kunstwerken die onderdeel zijn van het hoofdwegennet wordt de opgave in kaart gebracht. Allereerst wordt op basis van het ontwerp ingeschat wanneer vervanging of renovatie aan de orde zal zijn.
Daarnaast worden de objecten onderworpen aan inspecties en berekeningen. Dit leidt tot het inzicht in, en een prognose van, waar op een termijn van vijf tot vijftien jaar vervanging of renovatie nodig is. Zo worden, steeds vooruitkijkend, kunstwerken geïdentificeerd waarvoor een planfase wordt gestart. In de planfase wordt de uiteindelijke opgave vastgesteld en daarna volgt een definitief besluit over de aanpak van het betreffende kunstwerk.
Bijdrage oplossing aan beleidsdoelstelling
Door het vervangen of renoveren van kunstwerken worden de beschikbaarheid en veiligheid op lange termijn geborgd.
Planning
Het betreft een doorlopend programma. Planningen voor de projecten die onderdeel zijn van het programma zijn in de tabel in dit blad opgenomen.
Uitvoering
Rijkswaterstaat voert de projecten uit (zie Programmatabel).
Financiën
Voor de totale vervangings- en renovatieopgave van het hoofdwegennet is in de periode 2012 tot en met 2030 een bedrag beschikbaar van € 3.172 mln. Hiervan is tot en met 2016 € 659 mln gerealiseerd. Op artikel IF 12.02.04 is nog € 2.513 mln beschikbaar.
Met de jaarlijkse verlenging van het Infrastructuurfonds is voor 2031 € 445 mln extra budget voor Vervanging en Renovatie gereserveerd voor wegen en vaarwegen. Voorlopig is dit onverdeeld op artikel 18 gereserveerd, totdat de budgetbehoefte van de netwerken nader is uitgewerkt.
Jaar | Budget in mln. |
---|---|
MIRT 2016 | 3.009 |
MIRT 2017 | 3.834 |
MIRT 2018 | 3.144 |
MIRT 2019 | 3.172 |
Bedrag in mln. | |
---|---|
verschil | 163 |
waarvan uitgekeerde prijsbijstelling (IBOI) | 77 |
Jaar | Budget in mln. gerealiseerd | Percentage gerealiseerd |
---|---|---|
2012 | 35 | |
2013 | 123 | |
2014 | 254 | |
2015 | 483 | |
2016 | 607 | 19% |
2017 | 659 | 21% |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemeen | X | X | |||||
MIRT-fase | |||||||
Opgave | |||||||
Oplossing | |||||||
Planning | |||||||
Financiën | X | X | X | ||||
Politiek, bestuurlijk |
Toelichting op de wijzigingen
2014: Het programma is opgenomen in het MIRT.
2015: Aan het programma is een tranche 2 toegevoegd.
2016: Voor de periode tot en met 2028 is, uit een eerdere reservering van € 3,1 mld (Artikel IF 18), € 2,6 mld aan het budget toegevoegd op basis van de verwachte vervanging en renovatieopgave.
2017: Ten opzichte van het vorige MIRT is de weergave in overeenstemming gebracht met andere MIRT-projectbladen en de wensen van de Kamer over programmaverantwoording. Hiervoor zijn de uitgaven in het verleden in het budget verwerkt (vanaf 2012), waarmee het totaalbudget € 254 mln hoger is. Daarnaast zijn de volgende financiële wijzigingen te melden: extrapolatie 2029 en 2030 (€ 573 mln), indexering 2016 (€ 6 mln), bijdrage van de provincie Noord-Brabant voor het project Drongelens Kanaal (€ 4 mln) en overheveling naar het Deltafonds voor het project Afsluitdijk (€ 12 mln).
2018: Het beschikbare programmabudget is verlaagd als gevolg van budgetoverheveling van € 334 mln naar het programma Vervanging en Renovatie hoofdvaarwegennet – met als doel om het budget in beide programma’s beter af te stemmen op de behoefte – en van € 389 mln naar het project A27 Houten-Hooipolder ten behoeve van de opgave voor vervanging en renovatie binnen dat project. Daarnaast is indexering 2017 toegekend (€ 33 mln).
Omschrijving | Maatregel | Taakstellend Budget | Gerealiseerd budget t/m 2016 | Openstelling |
---|---|---|---|---|
Renovatie stalen bruggen* | Wantijbrug, instandhouding Suurhoffbrug, Brienenoordbrug | 491 | 387 | 2016-2020 |
Afgeronde projecten | 17 | 16 | Gereed | |
A59 Drongelens Kanaal | Vervangen brug/viaduct over het Drongelens Kanaal | 25 | 17 | 2017 |
Velsertunnel | Renovatie tunnel | 114 | 102 | 2017 |
VIT2 | Aanpak tunneltechnische installaties | 73 | 33 | 2018 |
A27 Stichtse brug Almere | Vervangen wegdek en milieumaatregelen | 59 | 45 | 2016 **) |
Renovatie N3 | Vervangen wegdek | 61 | 0 | 2020 |
Renovatie A6 | Vervangen wegdek | 14 | 0 | 2020 |
Overig | Onderzoek en projecten < € 10 mln | 38 | 8 | 2016-2020 |
Planfase | Viaduct Hoog Burel | 11 | 0 | n.t.b. |
Kunstwerk Hattemerbroek | ||||
Kooijbrug | ||||
Balgzandbrug | ||||
1e Heinenoordtunnel | ||||
Brug over de Noord | ||||
Roertunnel | ||||
Geluidsscherm A58/A17 | ||||
Ontwikkeling tunnels | ||||
Reservering (gebonden) | 2243 | 0 | ||
Totalen | 3144 | 607 | ||
Waarvan verplicht | 29% |
* Nog uit te voeren bruggen, reeds 10 bruggen zijn gerenoveerd waarvan een deel voor 2012.
**) Openstelling is gerealiseerd, maar project is nog niet afgerond vanwege eventueel te nemen milieumaatregelen.