Het project 'A27/A1 Utrecht-Noord - knooppunt Eemnes - aansluiting Bunschoten-Spakenburg' verbetert de afwikkeling van verkeer op de driehoek A27, A1 en A28 en het daarop aansluitende verkeer.
Projectkenmerken
- Gebied: Noordwest-Nederland
- Onderwerp: Hoofdwegen
- Ministerie: IenW
- Fase: Realisatie
Opgave
De groei van het verkeer leidt op termijn tot afwikkelingsproblemen op de driehoek van autosnelwegen A27/A1/A28 en het daarop aansluitende onderliggend wegennet.
Oplossing
Dit project heeft betrekking op zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Het project is onderdeel van de regionale pakketstudie Driehoek Utrecht-Hilversum-Amersfoort, de realisatie A28 Utrecht-Amersfoort en de planuitwerking A28/A1 knooppunt Hoevelaken. Voorjaar 2008 is een Tracé-/m.e.r.-procedure gestart voor A27/A1. Tijdens het bestuurlijk overleg MIRT (BO MIRT) van voorjaar 2009 is het volgende voorkeursalternatief afgesproken:
- Het verbreden van de A27 tussen de aansluiting Utrecht Noord en knooppunt Eemnes van 2x2 naar 2x3 rijstroken, met de optie voor een ruimtelijke voorziening, zodat eventuele verbreding naar 2x4 en mogelijke toekomstige nieuwe ov-verbinding tussen Almere en Utrecht mogelijk blijft.
- Het verbreden van de A1 tussen het knooppunt Eemnes en de aansluiting Bunschoten-Spakenburg van 2x2 naar 2x4 rijstroken.
Bijdrage oplossing aan beleidsdoelstelling
Project draagt bij aan het oplossen van bereikbaarheidsproblemen op het hoofdwegennet en het onderliggende wegennet.
Planning
- 2014: Tracébesluit
- 2017: start realisatie
- 2018-2020: openstelling
Financiën
Taakstellend budget: € 354 mln. Artikel IF 12.04.01.
Jaar | Budget in mln. | Openstelling |
---|---|---|
MIRT 2016 | 261 | 2018-2020 |
MIRT 2017 | 261 | 2018-2020 |
MIRT 2018 | 349 | 2018-2020 |
MIRT 2019 | 354 | 2018-2020 |
Bedrag in mln. | |
---|---|
verschil | 93 |
waarvan uitgekeerde prijsbijstelling (IBOI) | 10 |
Jaar | Budget in mln. gerealiseerd | Percentage gerealiseerd |
---|---|---|
2017 | 18 | 5% |
Politiek/bestuurlijk
In november 2006 is een bestuursovereenkomst gesloten tussen rijk en regio Utrecht. Daarin is vastgelegd dat voor de Driehoek Utrecht-Hilversum-Amersfoort een pakket van indicatief minimaal € 800 mln en maximaal € 1.400 mln voor het hoofdwegennet en indicatief minimaal € 31 mln en maximaal € 55 mln voor het onderliggend wegennet nodig is. De regio heeft aangegeven dat de maatregelen op de A27 en de A1 effectief en efficiënt bijdragen aan de bereikbaarheid van de regio. In het BO MIRT van najaar 2009 is afgesproken om het traject aansluiting Bunschoten-Amersfoort bij de planuitwerking van het knooppunt Hoevelaken mee te nemen. Het Tracébesluit (TB) is in september 2014 vastgesteld. Naar aanleiding van een tussenuitspraak van de Raad van State is in juli 2015 een Wijzigingstracébesluit vastgesteld. Sinds 17 februari 2016 is het TB onherroepelijk.
Uitvoering
In 2010 is een Publiek-Private Comparator (PPC) uitgevoerd. Hieruit is gebleken dat een Design, Build, Finance and Maintain-contract (DBFM) meerwaarde biedt. Het project is in juni 2016 gegund.
File Top 50
Dit project levert een bijdrage aan het oplossen van de knelpunten 7, 23, 35 en 48 uit de File Top 50.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemeen | |||||||
MIRT-fase | X | ||||||
Opgave | |||||||
Oplossing | |||||||
Planning | X | X | X | ||||
Financiën | X | X | |||||
Politiek, bestuurlijk |
Toelichting op de wijzigingen
2013: Rijkswaterstaat wil gebruikmaken van de mogelijkheden uit de markt. Omdat de actualisatie van het Tracébesluit complexer is dan voorzien, verschuift het Tracébesluit naar 2013. Vanwege doorwerking van het Begrotingsakkoord verschuiven de start van de realisatie en de openstelling met een jaar.
2014: Vanwege de verschuiving van de realisatie naar 2016-2018 wordt in de planuitwerking overgegaan op verkeersmodel 2013, waardoor het Tracébesluit doorschuift naar 2014.
2016: Het project is overgegaan naar de realisatiefase. Het budget is neerwaarts bijgesteld naar aanleiding van de actuele raming. De aanbesteding is later voorzien vanwege de voorbereiding van het DBFM-contract. Dit heeft geen effect op de openstelling.
2018: Het taakstellend budget is opgehoogd vanuit middelen voor beheer en onderhoud. Daarnaast zijn meevallers en tegenvallers, die ontstaan zijn door verschillen in uitgekeerde indexering en per project contractueel ingepaste indexering, binnen de DBFM-projecten budgetneutraal verrekend.