Het project 'Uitvoeringsprogramma Geluid Emplacementen (UPGE)' dringt booggeluid en voeggeluid op spooremplacementen terug, waardoor de milieunormen voor geluid worden gehaald.

Projectkenmerken

  • Gebied: Nationaal
  • Onderwerp: Spoorwegen personen
  • Ministerie: IenW
  • Fase: Realisatie

Opgave

Het Uitvoeringsprogramma Geluid Emplacementen (UPGE) is erop gericht dat alle emplacementen voldoen aan de geluidsnormen uit de Handreiking industrielawaai en vergunningverlening 1998 (beoordeeld volgens de Circulaire piekgeluiden spoorwegemplacementen d.d. 19-12-2003) of aan de eisen uit de milieuvergunning als die hogere waarden dan de Handreiking toelaten.

Oplossing

Het programma bestaat enerzijds uit de deelprogramma’s Terugdringen booggeluid en Terugdringen voeggeluid, en anderzijds uit een aantal deelprojecten op emplacementen waar extra maatregelen (geluidsschermen) nodig zijn om aan de normen te voldoen.

Bijdrage oplossing aan beleidsdoelstelling

Behalen van de milieunormen.

Planning

  • 2011: deelprogramma’s Terugdringen booggeluid en Terugdringen voeggeluid zijn afgerond.
  • 2018-2021: deelprojecten op emplacementen waar extra maatregelen nodig zijn, zijn afgerond.

Financiën

Totaalbudget € 107 mln. Tot en met 2012 via Beheer en Instandhouding (BenI) als geoormerkt project € 77 mln; vanaf 2013 taakstellend budget aanleg­programma € 30 mln. Artikel IF 13.03.01.

Ontwikkeling planning en budget Gegevens over zeven jaar, tenzij er een MIRT fasewisseling heeft plaatsgevonden.
JaarBudget in mln.Oplevering
MIRT 2013106Divers - 2015
MIRT 20141062011 - 2015
MIRT 20151062011 - 2017
MIRT 20161062011 - 2017
MIRT 20171062011 - 2017
MIRT 20181072011-2018-2021
MIRT 20191072011-2018-2021
Bron: MIRT Brontabel als csv (230 bytes)
Verschil in budget
Bedrag in mln.
verschil1
waarvan uitgekeerde prijsbijstelling (IBOI)1
Brontabel als csv (77 bytes)
Gerealiseerd budget De realisatiegegevens t/m 31-12-2017 zijn bekend. Het opgenomen percentage in de tabel geeft weer welk deel van het budget op peildatum 31-12-2017 was gerealiseerd.
JaarBudget in mln. gerealiseerdPercentage gerealiseerd
201277
201385
201489
201589
20168984%
20178984%
Bron: MIRT Brontabel als csv (131 bytes)
Projecthistorie X verwijst naar de editie van het MIRT overzicht waarin de wijziging of aanvulling voor het eerst is opgenomen.
2013201420152016201720182019
AlgemeenX
MIRT-fase
Opgave
Oplossing
PlanningXX
FinanciënX
Politiek, bestuurlijk
Bron: MIRT Brontabel als csv (176 bytes)

Toelichting op de wijzigingen

2013: Het project is nieuw opgenomen in het MIRT. De Tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor (commissie-Kuiken) heeft aanbevolen de aansturing van ProRail minder diffuus te maken. In de kabinetsreactie is aangegeven dat de geoormerkte projecten van Beheer en Instandhouding (BenI) worden onder­gebracht in het aanlegprogramma, omdat deze projecten meer overeenkomsten vertonen met aanlegprojecten dan met beheer en instandhouding.

2014: De onderbesteding van € 7,1 mln bij BenI wordt over­geheveld naar het taakstellend budget voor het aanleg­programma. Voor de laatste fase is inmiddels een beschikking afgegeven. Er resteert een budget van € 3,3 mln voor rest­problemen op emplacementen die nog niet volledig zijn uitgezocht.

2015: Voor vier locaties is vanwege het uitblijven van een onherroepelijke milieuvergunning een vertraging ontstaan. Gebaseerd op de huidige inzichten is het de verwachting dat twee jaar extra nodig is om alle maatregelen daadwerkelijk te realiseren.

2018: De deelprojecten op emplacementen waar extra maat­regelen nodig zijn, zijn op vier locaties na afgerond. De realisatie van deze locaties heeft meer vertraging opgelopen als gevolg van stagnatie in het aanvragen en verkrijgen van de bouwvergunning of de omgevingsvergunning milieu. De locatie Maastricht wordt medio 2018 opgeleverd. Bij de resterende locaties (Dordrecht, Venlo en Heerlen) is de verwachting dat het drie tot vier jaar gaat duren voordat deze volledig zijn afgerond. Dit is sterk afhankelijk van eventuele (hogere) beroepen.

Hoort bij