Het project 'A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere' verbetert de bereikbaar van de stedelijke omgeving door uitbreiding van de bestaande wegenstructuur A1/A2/A6/A9/A10-Oost tussen knooppunt Badhoevedorp en de aansluiting Almere Buiten-Oost.
Projectkenmerken
- Gebied: Noordwest-Nederland
- Onderwerp: Hoofdwegen
- Ministerie: IenW
- Fase: Realisatie
Opgave
De bereikbaarheid over de weg in de corridor A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere en de inpassing van de wegen in de stedelijke omgeving is niet optimaal. Toekomstige ontwikkelingen zoals de uitbreiding van Almere zetten op lange termijn de bereikbaarheid verder onder druk.
Oplossing
In 2007 heeft het kabinet een voorkeur uitgesproken voor het Stroomlijnalternatief: de uitbreiding van de bestaande weginfrastructuur A1/A2/A6/A9/A10-Oost tussen knooppunt Badhoevedorp en de aansluiting Almere Buiten-Oost. In het Ontwerp-Tracébesluit (OTB) is de keuze voor het Stroomlijnalternatief gekoppeld aan een groot aantal inpassingsmaatregelen, waaronder de aanleg van een tunnel in de A9 bij Amsterdam-Zuidoost en een verdiepte ligging in Amstelveen, een eco-aquaduct in de A1 bij Muiden en het op maaiveld brengen van de A6 bij de Weerwaterzone in Almere.
Bijdrage oplossing aan beleidsdoelstelling
Het project draagt bij aan de bereikbaarheid in de noordelijke Randstad, zodat weggebruikers snel, verkeersveilig en betrouwbaar in de corridor kunnen reizen. Daarnaast draagt de inpassing van deze hoofdwegen in de dichtbevolkte omgeving bij aan een verbetering van de leefomgeving en de duurzaamheid.
Planning
- 2011: Tracébesluit
- 2012: start realisatie
- 2024-2026: openstelling van deeltraject A9 Badhoevedorp-Holendrecht.
Voor vier van de vijf delen van het project staat de openstelling eerder gepland.
Financiën
Taakstellend budget: € 5.395 mln (inclusief bijdragen derden (€ 162 mln), Beheer en Onderhoud deeltraject A1/A6, A9 Gaasperdammerweg en A6 Almere). Artikel IF 12.03.01, 12.03.02 en 12.04.01
Voor projecten met een Design, Build, Finance & Maintain-contract (DBFM) wordt het budget ten tijde van de gunning opgehoogd vanuit de middelen voor beheer en onderhoud. Bij A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere is dit gebeurd in MIRT 2014, MIRT 2016 en MIRT 2018.
Jaar | Budget in mln. | Oplevering |
---|---|---|
MIRT 2013 | 4.118 | 2020 |
MIRT 2014 | 4.676 | 2025-2027 |
MIRT 2015 | 4.667 | 2025-2027 |
MIRT 2016 | 5.066 | 2025-2027 |
MIRT 2017 | 5.101 | 2025-2027 |
MIRT 2018 | 5.325 | 2025-2027 |
MIRT 2019 | 5.395 | 2025-2027 |
verschil | 1.277 |
---|---|
waarvan uitgekeerde prijsbijstelling (IBOI) | 328 |
Politiek/bestuurlijk
Rijk en regio hebben in 2007 en 2008 overeenkomsten getekend over het Stroomlijnalternatief met afspraken over de inpassing.
Er is een aanvullende bestuursovereenkomst getekend over de busvoorzieningen tussen Almere en het knooppunt Watergraafsmeer. Het Tracébesluit is in 2011 vastgesteld en in november 2014 onherroepelijk geworden. Rijk en regio zijn in maart 2014 overeengekomen dat de Keizer Kareltunnel in Amstelveen niet wordt aangelegd, maar dat de A9 verdiept wordt aangelegd. Hierdoor is een Wijzigingstracébesluit opgesteld dat in maart 2017 door de minister van Infrastructuur en Milieu is vastgesteld.
Uitvoering
Het project wordt uitgevoerd in vijf delen. De uitvoering van het deelproject A10-Oost/A1 Watergraafsmeer-Diemen is gestart in 2012, en extra rijstroken op de A10 Oost zijn opengesteld in 2014. Het deelproject A1 Diemen-Muiderberg/A6 Muiderberg-Almere Havendreef is gegund in 2012 en in 2017 opengesteld. Deeltraject A9 Gaasperdammerweg is in 2014 gegund. Deeltraject A6 Almere is in 2016 gegund.
File Top 50
Met de openstelling van het deelproject A1/A6 zijn de knelpunten uit de File Top 50 opgelost.
Omschrijving | Maatregel | Taakstellend Budget | Gerealiseerd budget t/m 2016 | Openstelling |
---|---|---|---|---|
A10 Oost / A1 Diemen | 2x4 rijstroken | 141 | 141 | 16-jun-14 |
A1/A6 | 2x5 rijstroken + 2 wisselstroken / 2x4 rijstroken + wisselstroken | 1.774 | 166 | 2019 |
A9 Gaasperdammerweg | 2x5 rijstroken + wisselstrook | 1.103 | 64 | 2020 |
A6 Almere | 2x4 rijstroken | 374 | 14 | 2020 |
A9 Badhoevedorp-Holendrecht | 2x4 rijstroken | 717 | 8 | 2024-2026 |
Projectoverstijgend | Onder andere grondaankopen, kabels en leidingen, risicoreservering, externe personeelskosten | 1.216 | 453 | |
totaal | 5.325 | 847 |
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemeen | |||||||
MIRT-fase | X | ||||||
Opgave | |||||||
Oplossing | X | X | |||||
Planning | X | X | |||||
Financiën | X | X | X | X | X | ||
Politiek, bestuurlijk | X |
Toelichting op de wijzigingen
2013: Door het opheffen van het Fonds economische structuurversterking (Fes), het sluiten van een aanvullende bestuursovereenkomst en opname van DG-Ruimte-gelden in het infrafonds is de bijdrage van derden aangepast. Er is € 24 mln overgeboekt vanuit project Stedelijke bereikbaarheid Almere.
2014: Het taakstellend budget is opgehoogd met kosten voor beheer en onderhoud van het deel A1/A6. Door middel van een Wijzigingstracébesluit wordt het ontwerp van de Gaasperdammertunnel aangepast. De bezuinigingen uit het Lenteakkoord en het aanvullend Regeerakkoord van 2012 hebben tot gevolg dat de planning van deeltrajecten A6 Almere en A9 Amstelveen zijn verschoven.
2015: Het taakstellend budget is aangepast als gevolg van lagere bijdragen van derden en een wijziging van de Stroomlijnovereenkomst.
2016: Het taakstellend budget is opgehoogd met kosten voor beheer en onderhoud van het deel A9 Gaasperdammerweg. De scope en het budget zijn daarnaast aangepast aan gewijzigde afspraken met de regio.
2018: Het taakstellend budget is opgehoogd met kosten voor meerjarig onderhoud en financieringskosten van het deel A6 Almere. Daarnaast zijn meevallers en tegenvallers, die zijn ontstaan door verschillen in uitgekeerde indexering en per project contractueel ingepaste indexering, binnen de DBFM-projecten budgetneutraal verrekend.