Het project 'Rotterdamsebaan' verbetert de doorstroming van verkeer op de A4 en de A12 bij Den Haag.
Projectkenmerken
- Gebied: Zuidwest-Nederland
- Onderwerp: Regionale/lokale infrastructuur
- Ministerie: IenW
- Fase: Realisatie
Opgave
De huidige ontsluiting van Den Haag via de A12/Utrechtsebaan en de aansluiting Voorburg hebben onvoldoende capaciteit om de verkeersgroei op te vangen. Daarnaast wil Den Haag het bedrijventerrein de Binckhorst omvormen tot een hoogwaardige leef-, woon- en kantooromgeving dicht bij het centrum. De bereikbaarheid dient hiervoor te worden verbeterd.
Oplossing
De Rotterdamsebaan is een nieuwe verbinding tussen het knooppunt Ypenburg (hoofdwegennet) en de Neherkade in Den Haag (onderliggend wegennet). Het project bestaat uit drie onderdelen: het aanpassen van de Neherkade, een boortunnel tussen de Centrumring en Ypenburg, en de aansluiting van de Rotterdamsebaan op de rijksweg bij het knooppunt Ypenburg.
Bijdrage oplossing aan beleidsdoelstelling
Dit project draagt bij aan het verbeteren van de doorstroming op de A4 en de A12 ter hoogte van Den Haag. Ook wordt de ontwikkelingslocatie Binckhorst (voor wonen en werken) in Den Haag door de Rotterdamsebaan ontsloten.
Planning
De planning is primair aan de regio.
- 2013: subsidiebeschikking afgegeven
- 2013: start realisatie
- 2020: openstelling
Financiën
De rijksbijdrage bedraagt € 302 mln (inclusief btw). Artikel IF 14.01.03. Er is in 2017 € 11 mln aan het BTW-compensatiefonds afgedragen.
Jaar | Budget in mln. | Openstelling |
---|---|---|
MIRT 2014 | 300 | De planning is aan de regio |
MIRT 2015 | 304 | |
MIRT 2016 | 305 | |
MIRT 2017 | 306 | |
MIRT 2018 | 309 | |
MIRT 2019 | 302 |
Bedrag in mln. | |
---|---|
verschil | 7 |
waarvan uitgekeerde prijsbijstelling (IBOI) | 4 |
Politiek/bestuurlijk
In het bestuurlijk overleg MIRT (BO MIRT) van voorjaar 2008 heeft het rijk in principe € 225 mln beschikbaar gesteld voor het project Rotterdamsebaan. De regionale partners reserveren ook € 225 mln. De projectonderdelen boortunnel en aansluiting Ypenburg van de Rotterdamsebaan zijn in de planuitwerkingstabel regionale/lokale infrastructuur van het MIRT opgenomen.
In het BO MIRT van najaar 2008 zijn de voorwaarden voor medefinanciering van het rijk besproken en eind december 2008 zijn afspraken schriftelijk vastgelegd. In juni 2013 is voor de rijksbijdrage een subsidiebeschikking verleend. In 2014 is overeenstemming bereikt over de exacte vormgeving van de aansluiting van de Rotterdamsebaan op de verkeerskruising binnen knooppunt Ypenburg.
Uitvoering
De gemeente Den Haag en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van dit project. Beide staan garant voor de realisatie en de financiering van de aanpassing van de Neherkade.
File Top 50
Dit project levert een bijdrage aan het oplossen van knelpunt 44 uit de File Top 50.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemeen | |||||||
MIRT-fase | X | ||||||
Opgave | |||||||
Oplossing | |||||||
Planning | X | ||||||
Financiën | X | ||||||
Politiek, bestuurlijk | X |
Toelichting op de wijzigingen
2013: De minister heeft het budget met € 70 mln verhoogd.
2014: De beschikking is afgegeven en het project is overgegaan naar de realisatiefase.
2015: De planning van de realisatie is vastgesteld.