Het project 'Modernisering Maasroute (fase 2)' verbetert de capaciteit van de Maasroute en verhoogt de veiligheid en efficiëntie door het verruimen van de sluizen en de vaarweg.
Projectkenmerken
- Gebied: Zuid-Nederland
- Onderwerp: Hoofdvaarwegen
- Ministerie: IenW
- Fase: Realisatie
Opgave
De groei van het goederenvervoer over water en de schaalvergroting van de schepen leiden tot lange wachttijden bij de sluizen. Ook vormt het huidige vaarwegprofiel een knelpunt voor een efficiënte verkeersafwikkeling.
Oplossing
Het project Modernisering Maasroute (MoMaRo) fase 2 bestaat uit vijf oplossingsrichtingen.
- Het realiseren van een vaarweg van klasse Vb met een diepgang van 3,50 m op de noord-zuidverbinding Weurt-Ternaaien maakt de autonome groei van het transport over water mogelijk en accommodeert de moderne scheepvaart.
- Op het traject Weurt-Born wordt de doorvaarhoogte 9,10 m en op de trajecten Grave-Lith en Born-Ternaaien wordt deze hoogte 7,00 m.
- Dankzij maatregelen voor de capaciteit, de beschikbaarheid en het verkeersmanagement nemen de wachttijden bij de sluizen af en worden betrouwbare reistijden bevorderd, vooral in Weurt, Heumen, Heel, Maasbracht en Born.
- De bocht bij Elsloo wordt verruimd. In het Julianakanaal worden tussen Limmel en Elsloo twee passeervakken aangelegd, en op het Julianakanaal wordt verkeersmanagement ingevoerd.
Bijdrage oplossing aan beleidsdoelstelling
Het verruimen van de sluizen en de vaarweg draagt bij aan een vlotte, efficiënte en veilige afwikkeling van de scheepvaart.
Planning
- 2002: Tracébesluit
- 2005: start realisatie
De openstelling is vertraagd door onvoorziene werkzaamheden, en wordt nader bezien.
Financiën
Taakstellend budget: € 721 mln., waarvan € 630 mln op Artikel IF 15.03.01 en € 91 mln voor Sluis Limmel op Artikel IF 15.04.01.
Jaar | Budget | Openstelling |
---|---|---|
MIRT 2013 | 636 | 2018 |
MIRT 2014 | 648 | 2018 |
MIRT 2015 | 667 | 2018 |
MIRT 2016 | 716 | 2018 |
MIRT 2017 | 717 | 2018 |
MIRT 2018 | 719 | 2018 |
MIRT 2019 | 721 | 2018 |
bedrag in mln. | |
---|---|
verschil | 85 |
waarvan uitgekeerde prijsbijstelling (IBOI) | 22 |
Jaar | Budget in mln. gerealiseerd | Percentage gerealiseerd |
---|---|---|
2012 | 335 | |
2013 | 417 | |
2014 | 474 | |
2015 | 519 | |
2016 | 545 | 76% |
2017 | 569 | 79% |
Uitvoering
Het project wordt in een aantal deelpakketten aanbesteed. Het eerste pakket (Weurt) is in 2005 aanbesteed in Engineering & Construct-vorm (E&C); de volgende pakketten zijn aanbesteed in Design & Construct (D&C). In 2008 is een Publiek-Private Comparator (PPC) uitgevoerd, met als resultaat dat de aanbesteding van de keersluis te Limmel door middel van een Design, Build, Finance and Maintain-contract (DBFM) is gestart.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemeen | X | ||||||
MIRT-fase | |||||||
Opgave | |||||||
Oplossing | |||||||
Planning | X | ||||||
Financiën | X | X | X | ||||
Politiek, bestuurlijk | X |
Toelichting op de wijzigingen
2013: De verbreding van het Julianakanaal wordt met een D&C-contact in de markt gezet, en bij keersluis Limmel met een DBFM-contract. Het onderdeel Verruimen van de Bocht bij Elsloo is eind 2011 van de planuitwerkingsfase naar de realisatiefase gegaan. Daarom is het taakstellend budget verhoogd met € 34 mln.
2014: Het contract voor de verbreding van het Julianakanaal en de bocht bij Elsloo is gegund.
2015: Het onderhoud dat aansluit bij de scope van de Maasroute is uitgevoerd. Efficiencyvoordelen zijn behaald omdat de werkzaamheden aan lopende contracten konden worden toegevoegd. Benodigd budget is daarbij overgeboekt naar de Maasroute.
2016: Het blad is samengevoegd met het blad Maasroute/Julianakanaal en de taakstellend budgetten van de projecten zijn bij elkaar opgeteld. Aanleggen van ‘twee passeervakken’ en ‘verkeersmanagement’ is medio 2015 overgegaan van planuitwerkingsfase naar realisatiefase. Het taakstellend budget is daarom verhoogd met € 27,4 mln. Een aanbestedingsmeevaller voor sluis Limmel van € 14 mln is in mindering gebracht op het taakstellend budget en is aan de investeringsruimte toegevoegd.
2019: De openstelling is vertraagd door problemen met vernatting in de omgeving en wordt nader bezien.