Het project 'Vaarweg Lemmer-Delfzijl (fase 2)' verbetert de bereikbaarheid van Noord-Nederland door de vaarweg Lemmer-Delfzijl geschikt maken voor vierlaags containervaart.
Projectkenmerken
- Gebied: Noord-Nederland
- Onderwerp: Hoofdvaarwegen
- Ministerie: IenW
- Fase: Planuitwerking
Opgave
Noord-Nederland is onvoldoende bereikbaar voor vierlaagscontainervaart. Daarom moeten de knelpunten in dit gebied worden opgelost.
Oplossing
In het lopende realisatieproject vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 1 worden de belangrijkste knelpunten op deze vaarweg in de periode tot en met 2017 aangepakt. In fase 2 worden de resterende knelpunten verder onderzocht. Het gaat dan om de vervanging en opwaardering van een aantal bruggen: de Paddepoelsterbrug, de Gerrit Krol autobrug, brug Schuilenburg en brug Kootstertille.
Bijdrage oplossing aan beleidsdoelstelling
Het oplossen van de knelpunten draagt bij aan het realiseren van een efficiënt, veilig en vlotte doorvaart van de scheepvaart.
Planning
- 2017: projectbeslissing
- 2019: start realisatie
- 2023-2025: openstelling
Financiën
Het taakstellend budget voor dit project is € 102 mln. Artikel IF 15.03.02.
Jaar | Budget in mln. | Openstelling |
---|---|---|
MIRT 2014 | 102 | 2023 |
MIRT 2015 | 102 | 2023 |
MIRT 2016 | 102 | 2023 |
MIRT 2017 | 102 | 2023-2025 |
MIRT 2018 | 102 | 2023-2025 |
MIRT 2019 | 102 | 2023-2025 |
Bedrag in mln. | |
---|---|
verschil | 0 |
waarvan uitgekeerde prijsbijstelling (IBOI) | 0 |
Politiek/bestuurlijk
In het verleden zijn overeenkomsten met de provincies Groningen en Fryslân gesloten over onderhoud en verbetering van deze vaarweg. De afspraken uit het bestuurlijk overleg tussen het kabinet en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland over deze verbeteringen zijn vastgelegd in 1998 (Langmanafspraken). In 2011 heeft de minister van Infrastructuur en Milieu met beide provincies een akkoord bereikt over een nieuwe beheersituatie van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Sinds januari 2014 wordt het beheer door Rijkswaterstaat uitgevoerd. De planuitwerking voor fase 2 wordt voorlopig echter nog voortgezet door de provincies. Voor de projecten Spoorbrug Zuidhorn en brug Burgum zijn inmiddels realisatiebesluiten genomen. Deze projecten zijn aan de realisatieprojecten van fase 1 toegevoegd.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemeen | X | ||||||
MIRT-fase | |||||||
Opgave | |||||||
Oplossing | |||||||
Planning | X | X | X | X | |||
Financiën | |||||||
Politiek, bestuurlijk | X |
Toelichting op de wijzigingen
2013: In 2012 is het realisatiebesluit genomen voor brug Burgum en is dit project toegevoegd aan fase 1.
2014: De uitvoeringsplanning van de resterende deelprojecten is aangepast na faseovergang brug Burgum.
2015: De planuitwerking voor de bruggen Kootstertille en Schuilenburg is vertraagd tot eind 2014 en voor de Paddepoelsterbrug en Gerrit Krol autobrug tot medio 2015. De reden hiervoor is dat er nadere afstemming met de provincie en de gemeente nodig is.
2016: De planuitwerking voor de bruggen Kootstertille, Schuilenburg en Paddepoelsterbrug is binnen de looptijd van de beschikkingen eind 2014 afgerond. De planuitwerking voor de Gerrit Krol autobrug is medio 2015 gereed.
2017: Vanwege een bijdrage aan rijksbrede taakstellingen en het beheersbaar houden van de kasproblematiek is aanpassing van de kasreeks nodig, waardoor de openstelling is vertraagd.
2019: Van de vier te realiseren bruggen is één brug in realisatie gegaan: de Gerrit Krol autobrug. De brug kent een hoge storingsgevoeligheid en is door recente aanvaringen aan het einde van de levensduur. Om deze reden is de voorbereiding voor de realisatie gestart in 2018.