Het project 'Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNOV)' verbetert de veiligheid en betrouwbaarheid van goederenvervoer over het spoor en zorgt dat de geluidsnormen worden gehaald.
Projectkenmerken
- Gebied: Oost-Nederland
- Onderwerp: Spoorwegen goederenvervoer
- Ministerie: IenW
- Fase: Realisatie
Opgave
In 1999 is besloten om geen nieuwe Noordoostelijke Verbinding (NOV) aan te leggen. De stijgende intensiteit van het goederenvervoer over bestaand spoor (Elst-Arnhem-Deventer-Twente) veroorzaakt omgevingshinder.
Oplossing
Het programma NaNOV bevat maatregelen die de hinder voor de omgeving beperken. Overwegen worden aangepast of vervangen door tunnels en de sanering van geluidhinder wordt versneld. De Tweede Kamer is bij brief van 16 maart 2015 (TK 32404, nr. 187) geïnformeerd over de voortgang van het NaNOV-programma. Bij de besluitvorming over PHS-onderdelen in juni 2014 (TK 32404, nr. 74, 17 juni 2014) is besloten dat de Goederenroute Oost-Nederland (Elst-Oldenzaal/grens, inclusief kopmaken in Deventer) in ieder geval tot rond 2030 niet nodig is. De reservering in het NaNOV-budget voor voorzieningen voor het kopmaken in Deventer is daardoor niet meer nodig; de vrijvallende gelden zijn toegevoegd aan de investeringsruimte (IF 13.08).
Bijdrage oplossing aan beleidsdoelstelling
Verhogen van de veiligheid, verbeteren van de betrouwbaarheid en behalen van de geluidsnormen.
Planning
- 2009: start realisatie
- 2020-2023: diverse opleveringen
Financiën
Taakstellend budget: € 140 mln.
Artikel IF 13.03.02.
Jaar | Budget in mln. | Oplevering |
---|---|---|
MIRT 2013 | 151 | 2010-2015 |
MIRT 2014 | 154 | 2018 |
MIRT 2015 | 154 | 2018 |
MIRT 2016 | 138 | 2018 |
MIRT 2017 | 138 | 2020 |
MIRT 2018 | 139 | 2020 - 2021 |
MIRT 2019 | 140 | Divers |
Bedrag in mln. | |
---|---|
verschil | 12 |
waarvan uitgekeerde prijsbijstelling (IBOI) | 4 |
Jaar | Budget in mln. gerealiseerd | Percentage gerealiseerd |
---|---|---|
2012 | 42 | |
2013 | 46 | |
2014 | 54 | |
2015 | 65 | |
2016 | 68 | 49% |
2017 | 81 | 58% |
Politiek/bestuurlijk
Toezeggingen: brief van de minister aan de Tweede Kamer (TK 22589, nr. 157) over de gevolgen van het besluit geen nieuwe Noordoostelijke verbinding (NOV) aan te leggen en het besluit tot uitvoering NaNOV-maatregelen.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemeen | X | ||||||
MIRT-fase | |||||||
Opgave | |||||||
Oplossing | |||||||
Planning | X | X | X | X | |||
Financiën | X | ||||||
Politiek, bestuurlijk |
Toelichting op de wijzigingen
2014: De oplevering is uitgesteld vanwege nog niet afgerond overleg met enkele gemeenten (Deventer, Rheden en Borne).
2016: De reservering in het NaNOV-budget voor voorzieningen voor het kopmaken te Deventer is niet meer nodig; de vrijvallende gelden zijn toegevoegd aan de investeringsruimte (IF 13.08).
2017: Uitwerking van de bestuurlijk gemaakte afspraken met de gemeente Borne heeft geleid tot de financiering van een ongelijkvloerse kruising met de nieuwe westelijke randweg in Borne vanuit het programma NaNOV. Dit is gemeld in de Kamerbrief (TK 29893, nr. 187) van 16 maart 2015. Oplevering van dit gemeentelijke project is voorzien in 2020. In de planning zoals opgenomen in het MIRT 2016 was nog geen rekening gehouden met dit project.
2018: ProRail heeft in overleg met de gemeente Rheden een voorkeursalternatief uitgewerkt voor een aantal overwegen. De gemeente Rheden heeft in 2017 echter afgezien van de maatregel in de tunnel overweg Kerkstraat in Velp. Van de overige maatregelen is realisatie voorzien in de periode 2020/2021.
2019: De planning is aangepast op de maatregelen bij Borne. Daarmee wijzigt de einddatum van het programma NaNOV.