Het project 'Calandbrug (Theemswegtracé)' realiseert een nieuw spoorwegtracé en maakt groei van goederenvervoer mogelijk.
Projectkenmerken
- Gebied: Zuidwest-Nederland
- Onderwerp: Spoorwegen goederen
- Ministerie: IenW
- Fase: Realisatie
Opgave
De Calandbrug is een stalen hefbrug voor treinverkeer, wegverkeer en langzaam verkeer in het Rotterdamse havengebied. De brug is de verbindende schakel in de Havenspoorlijn, is onderdeel van de Betuweroute en verbindt het westelijk havengebied met het achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug de toegang naar de Brittanniëhaven.
De opgave is tweeledig. Rond 2020 bereikt de brug het einde van haar technische levensduur en is grootschalige renovatie nodig. Rond dat jaar is ook een knelpunt in de capaciteit voor het treinverkeer te verwachten vanwege de groei van het spoorvervoer en het zeescheepvaartverkeer naar de Brittanniëhaven. Bij deze opgave is van belang dat de Calandbrug niet alleen een functie heeft voor het treinverkeer en de zee- en binnenscheepvaart, maar ook wordt gebruikt voor vervoer van gevaarlijke stoffen en door fietsers, voetgangers en auto’s. De bewoners van met name Rozenburg ervaren geluidsoverlast van de huidige brug.
Oplossing
Over de gezamenlijke aanpak en de financiering van de Calandbrug hebben het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het Havenbedrijf Rotterdam afspraken gemaakt. Het doel is om nog voor 2020 een oplossing operationeel te hebben. De structuurvisie is in september 2015 vastgesteld en bevat de onderbouwing van het voorkeursalternatief, het Theemswegtracé. Dit nieuwe spoortracé zal worden aangelegd door het Havenbedrijf Rotterdam en behelst de omlegging van het huidige spoortracé naar een tracé langs de Theemsweg. De Calandbrug zal na renovatie van het wegdeel enkel in gebruik blijven voor wegverkeer.
Bijdrage oplossing aan beleidsdoelstelling
Ruimte bieden aan de groei van het goederenvervoer, verbeteren van de betrouwbaarheid, ervoor zorg dragen dat verladers het spoor in toenemende mate als aantrekkelijke vervoersoptie beschouwen, en bijdragen aan de economische ontwikkeling van Nederland.
Planning
2017: Tracébesluit
2020/2021: Opleveringen
Uitvoering wordt gedaan onder aansturing van het Havenbedrijf Rotterdam. In 2018 is een deel van het werk gegund (onderbouw).
Financiën
Rijksbijdrage: € 160 mln (waarvan reeds € 112 mln beschikbaar is gesteld aan het Havenbedrijf Rotterdam). Het Havenbedrijf Rotterdam is bereid om zelf € 80 mln bij te dragen aan een oplossing die een rendabele businesscase heeft en tijdig gerealiseerd is. De Europese Commissie heeft € 60 mln TEN-T-subsidie toegekend aan het project. Artikel IF 13.03.05.
Jaar | Budget in mln. | Oplevering |
---|---|---|
MIRT 2015 | 157 | 2019 |
MIRT 2016 | 158 | 2020 |
MIRT 2017 | 159 | 2020 |
MIRT 2018 | 159 | 2020-2021 |
MIRT 2019 | 160 | 2020-2021 |
Bedrag in mln. | |
---|---|
verschil | 3 |
waarvan uitgekeerde prijsbijstelling (IBOI) | 2 |
Jaar | Budget in mln. gerealiseerd | Percentage gerealiseerd | |
---|---|---|---|
2016 | 116 | 73% | |
2017 | 118 | 74% |
Politiek/bestuurlijk
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft in 2016 besloten het Theemswegtracé aan te leggen. Afspraken tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het Havenbedrijf zijn vastgelegd in een overeenkomst (juni 2016). Het ministerie heeft haar bijdrage van € 112 mln aan het Theemswegtracé (spoor) op basis van deze overeenkomst naar Havenbedrijf Rotterdam overgeboekt en heeft € 42 mln gereserveerd voor de kleinschalige renovatie van de Calandbrug zelf (de weg). In 2018 is het Tracébesluit onherroepelijk geworden.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Algemeen | |||||||
MIRT-fase | X | X | X | ||||
Opgave | X | ||||||
Oplossing | |||||||
Planning | |||||||
Financiën | |||||||
Politiek, bestuurlijk |
Toelichting op de wijzigingen
2014: Het project is nieuw opgenomen in het MIRT.
2016: Het project is overgegaan van verkenningsfase naar planuitwerkingsfase.
2018: Het project is overgegaan naar de realisatiefase.